Antagningsprocess till skolans kurser

Ansökan görs digitalt via Kristinehamns folkhögskolas hemsida. Den sökande skapar ett konto i systemet Schoolsoft. Anvisningar för detta finns på hemsidan samt information om kontaktperson om den sökande av någon anledning inte har möjlighet till att göra en digital ansökan. Antagningsprocessen omfattar:

Antagningsprocess

  • Ansökan via skolans hemsida eller utskriven blankett från skolans hemsida.
  • Bekräftelse på att ansökan mottagits skickas till den sökande.
  • Om ansökan inte är korrekt ifylld eller fullständig meddelar skolan detta till den sökande så att hen har möjlighet att justera och komplettera sin ansökan.
  • Först efter att ansökningstiden har gått ut börjar arbetet med att anta kursdeltagare.
  • Om den sökande inte svarat inom utsatt tid erbjuds platsen till annan sökande.
  • Vi kontaktar samtliga sökande som lämnat en komplett ansökan och uppfyller ansökningskraven till sökt kurs. Kontakten kan tas via telefon, personligt möte eller mejl.
  • Personalen på skolan samråder med varandra, i denna process.
  • Den sökande får besked med erbjudande om plats/reservplats eller avslag på ansökan.
  • Den sökande som erbjuds plats tackar skriftligen ja eller nej till platsen på medföljande svarsblankett.
  • Om den sökande inte svarat inom utsatt tid erbjuds platsen till annan sökande.

Antagningsprinciper

 

  • De ansökningar som inkommit Innan sista ansökningsdatum behandlas först, i mån av plats kan man antas även om ansökan är sen.
  • En förutsättning för att erbjudas plats är att man uppfyller kursens antagningskriterier.
  • Antagning och urval sker utifrån de kriterier som finns på respektive kurs. Urvalet görs av ett antagningsteam