En läsfrämjare kan genomföra läsfrämjande metoder och aktiviteter på strategisk eller operativ nivå.

Läsfrämjande insatser
Läsfrämjande metoder och aktiviteter kan genomföras på strategisk och/eller operativ nivå. Läsfrämjare kan vara "vem som helst" som medverkar till syftet att:
- Göra läsare av läskunniga.
- Öppna dörrar till olika typer av texter för den som inte läser eller lyssnar på dem.
- Öka tillgången till en mångfald av vägar till språk och texter i olika format för alla läsare i alla åldrar.
- Ge fler möjligheter till en konstnärlig upplevelse genom litteratur.
- Ta bort hinder för läsning, bredda en repertoar och stärka läsarens självtillit och läsaridentitet.
Vad är läsning?
Läsning handlar om att förstå innehåll och budskap i en text och består av komponenterna:
- Avkodning av de enskilda orden.
- Språkförståelse som leder till en förståelse av ett sammanhängande föreställningsinnehåll.
- Förtrogenhet i att kunna koppla det lästa till egna referenser.
Läsning kan handla om skriven eller inläst text och om bilder.