Viktigt att tänka på både mat, motion och mediciner

Mat, motion och mediciner – det är fokus för den årliga nationella kampanjen Balansera mera som börjar idag. StigAllan Karlsson berättar vad man kan göra själv för att minska risken för fallskador.

StigAllan är sekreterare för PRO i Säffle, medlem i Säffle Atletklubb och med i Region Värmlands pensionärsråd. Tidigare var han också instruktör i styrketräning för seniorer och är väl insatt i vad rörelse betyder för balansen.

Träna musklerna

– Risken att tappa balansen och ramla ökar med åldern. Många äldre tappar ben- och lårmuskler. Därför är det viktigt att träna musklerna. Man kan till exempel stå vid diskbänken och böja knäna – och gärna göra ett litet hopp på slutet.

– Det är jättebra att promenera, gärna i ojämn terräng. Och att gå i trappor ger både balans och bålstyrka. Blir man trött kan man stanna och vila lite och sen fortsätta gå. På många orter finns utegym. Tyvärr är många äldre rädda för vad andra ska tänka om de går dit. Det tycker jag inte att man ska vara.

– Kasta ut TV-fåtöljen och köp en pilatesboll i stället. Då får du bättre balans och riskerar inte att somna. Den kan man träna på också. Innan jag opererades för prostatacancer för 6 år sen kunde jag stå på pilatesbollen, men en operation innebär att träningen blir eftersatt och muskelmassa försvinner. Det får dock inte hindra en att försöka komma åter dit man var.

Ät regelbundet

Många äldre äter för lite och får i sig för lite protein. StigAllan har flera tips på hur man ska tänka med maten.

– Ät regelbundet och glöm inte frukosten. Har man svårt att äta finns joser med mycket näring. Man kan också göra egen smoothie. Jag äter havregrynsgröt varje morgon, det är nyttigt. Och bönor och linser är bra.

– En av mina döttrar är vegetarian. Hon har påverkat mig så nu äte jag nästan inget kött längre. Grönsaker är jättebra och enkel mat. På med olivolja och kryddor och in i ugnen bara.

Information om medicinerna

StigAllan tycker det är viktigt att hålla koll på sina mediciner.

– Jag tror att många accepterar att de har många mediciner. Men de måste få tydlig information från läkaren att de verkligen behöver de medicinerna.

– Vissa mediciner ökar risken för att falla, till exempel genom att man kan bli trött eller yr. Mediciner kan också dröja sig kvar längre i kroppen hos en äldre person än hos en yngre. Därför är det viktigt att man får veta hur medicinerna fungerar och hur de fungerar i kombination med varandra. Får man inte information av läkaren kan man fråga på apoteket.

Aldrig för sent att börja träna

StigAllan tycker att var och en själv måste komma underfund med hur man ska göra för att behålla eller förbättra balansen. Han har några tips för ren balansträning och för hur man undviker att falla.

– Om man redan har befintlig balans är balansbrädor bra.
Annars kan man lägga ett snöre eller rep på golvet och gå balansgång på det.

– Man ramlar lätt på saker som är i vägen eller inte ligger still. Så tänk på trösklarna, ta bort trasmattorna och använd inte tofflor utan häl. Låt nån annan byta gardiner och tvätta fönster. Och använd broddar på vintern.

– Cykling är jättebra vardagsmotion. Om man har dålig balans kan en trehjuling vara bra. För den som använder rollator är det bra att kolla att den inte är för lågt inställd. Man ska kunna gå med rak rygg.

– Och tänk på att det aldrig är för sent att börja träna för att skjuta upp åldrandet.